Насловна
Увод
Вежбе
Инструкције
Корисни линкови
Тест
    • Садржај
  • Шта смо научили од земаља које су се придружиле Европској унији – како се на најбољи начин изборити за интересе своје земље у преговорима са ЕУ?
  • Увод
    • Хронолошки преглед односа Републике Србије и Европске уније од 2005. године до отварања приступних преговора
    • Шта је предмет преговора о чланству ЕУ?
    • Ко су актери преговора?
    • Фазе у току приступних преговора
    • Организациона структура Републике Србије за вођење приступних преговора
  • Преговарачка поглавља
    • ПГ 1 Кретање роба
    • ПГ 2 Кретање радника
    • ПГ 3 Пословно настањивање и слобода пружања услуга
    • ПГ 4 Слободно кретање капитала
    • ПГ 5 Јавне набавке
    • ПГ 6 Право привредних друштава
    • ПГ 7 Право интелектуалне својине
    • ПГ 8 Конкуренција
    • ПГ 9 Финансијске услуге
    • ПГ 10 Информационо друштво и медији
    • ПГ 11 Пољопривреда и рурални развој
    • ПГ 12 Безбедност хране, ветеринарска и фитосанитарна питања
    • ПГ 13 Рибарство
    • ПГ 14 Транспорт
    • ПГ 15 Енергетика
    • ПГ 16 Порези
    • ПГ 17 Економска и монетарна политика
    • ПГ 18 Статистика
    • ПГ 19 Социјална политика и запошљавање
    • ПГ 20 Предузетништво и индустријска политика
    • ПГ 21 Трансевропске мреже
    • ПГ 22 Регионална политика и координација структурних инструмената
    • ПГ 23 Правосуђе и основна права
    • ПГ 24 Питања правде, слободе и безбедности
    • ПГ 25 Наука и истраживање
    • ПГ 26 Образовање и култура
    • ПГ 27 Животна средина
    • ПГ 28 Заштита потрошача и заштита здравља
    • ПГ 29 Царинска унија
    • ПГ 30 Економски односи са иностранством
    • ПГ 31 Спољна, безбедносна и одбрамбена политика
    • ПГ 32 Финансијски надзор
    • ПГ 33 Финансијска и буџетска питања,
    • ПГ 34 Институције
    • ПГ 35 Остала питања

Увод

Организациона структура Републике Србије за вођење приступних преговора

Како би успешно водила преговоре о чланству у ЕУ, који захтевају висок ниво координације свих државних институција, Република Србија је формирала више тела која ће носити овај процес. Основу целог система представља систем Координационог тела успостављеног 2008. године, који је сада модификован како би се одговорило изазовима приступних преговора10. У оквиру овог координационог механизма урађен је Национални програм интеграције 2008–2012. године, одговорено је на Упитник Европске комисије 2011. године и 2013. године је донет Национални програм за усвајање правних тековина ЕУ 2013–2016. (НПАА), а 31. јула 2014. године усвојен је ревидирани Национални програм за усвајање правних тековина ЕУ, са продуженим роком примене за период 2014-2018.

Основни градивни елемент целе структуре чини 35 преговарачких група . Ове групе представљају међуресорна радна тела, чији су чланови представници институција задужених за предлагање и примену прописа којима се врши усклађивање са правним тековинама ЕУ. На челу сваке групе се, по правилу, налази државни секретар/помоћник министра из одговарајућег министарства, односно директор неке од посебних организација које су претежно надлежне за правне тековине у одређеном поглављу. Преговарачки тим и Министарство за европске интеграције учествују у раду свих преговарачких група у свим фазама процеса.

Руководиоци преговарачких група се састају у оквиру Савета координационог тела, које је задужено за координацију рада свих преговарачких група. Радом Савета координационог тела руководи члан Владе задужен за европске интеграције.

Координационо тело8.1, на чијем челу се налази председник Владе, руководи целокупним механизмом и разматра најважнија, а пре свега политичка питања. Чланови Координационог тела, поред председника Владе, су:

  1. први потпредседник Владе и министар спољних послова,
  2. потпредседник Владе и министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре,
  3. потпредседник Владе и министар трговине, туризма и телекомуникација,
  4. потпредседник Владе и министар државне управе и локалне самоуправе,
  5. министар задужен за европске интеграције,
  6. министар надлежан за финансије,
  7. министар надлежан за правду и
  8. министар надлежан за пољопривреду, шумарство и водопривреду
  9. министар надлежан за заштиту животне средине

Стручну и административно-техничку подршку раду Координационог тела пружа Министарство за европске интеграције.

Да би се приступни преговори, који ће трајати више година, водили координисано, Влада је 3. септембра 2013. године донела одлуку о образовању Преговарачког тима и именовала проф. др Тању Мишчевић за шефа Преговарачког тима.9 Преговарачки тим учествује у свим фазама преговарачког процеса, задужен је за комуникацију са институцијама ЕУ, институцијама држава чланица ЕУ, а пре свега за координацију рада институција Републике Србије и рада и наступа 35 преговарачких група у току преговора. Тим ради до момента потписивања Уговора о приступању Србије Европској унији , и њега чине:

  • шеф Преговарачког тима,
  • државни секретар у министарству надлежном за послове финансија, 
  • државни секретар у министарству надлежном за спољне послове,
  • шеф Сталне дипломатске мисије Републике Србије при Европској унији – амбасадор и
  • представник Кабинета члана Владе задуженог за европске интеграције и
  • други чланови Преговарачког тима.

Као што је већ речено, за састанке међувладиних конференција, у оквиру којих се преговори формално воде, Влада ће формирати посебну државну делегацију , коју ће предводити министар задужен за европске интеграције.

Да поновимо: као одговор на питање ко ће представљати Републику Србију у приступним преговорима, можемо рећи да ће Србију представљати три нивоа представника:

  • државна делегација, која учествује на међувладиним конференцијама и коју предводи министар задужен за европске интеграције,
  • Преговарачки тим на челу са шефом Преговарачког тима који броји 15–20 људи. Шеф Преговарачког тима je проф. др Тања Мишчевић и
  • 35 међуресорних преговарачких група које чине представници органа државне управе задужених за предлагање и примену прописа којима се спроводи усклађивање са правним тековинама ЕУ. На челу свих преговарачких група налазе се, по правилу, државни секретари/помоћници министара из министарстава, односно директори посебних организација које су претежно надлежне за правне тековине у одређеном поглављу. Овај део Преговарачког тима чини око 800 људи.

Преговарачки тим на иницијативу и посредством Националног конвента о Европској унији, односно Привредне коморе Србије информише заинтересовану јавност о току, садржају и битним документима у преговорима о приступању.



8.1 Влада Србије је усвојила, у јулу 2014. године, Одлуку о оснивању Координационог тела за процес приступања Републике Србије Европској унији, Службени гласник РС, бр. 79/14, 23/2018).
9 На основу члана 25. став 1. Уредбе о начелима за унутрашње уређење и систематизацију радних места у министарствима, посебним организацијама и службама Владе („Службени гласник РС“, бр. 81/07 – пречишћен текст, 69/08 и 98/12), Влада Србије је усвојила, у јулу 2014. године, Одлуку о оснивању Координационог тела за процес приступања Републике Србије Европској унији, Службени гласник РС, бр. 79/14.).
10 Одлука о образовању Преговарачког тима за вођење преговора о приступању Републике Србије Европској унији („Службени гласник РС”, бр. 78/13)
11 Подршку преговарачком тиму пружају:
Стручне организације и стручњаци у одређеним областима могу бити ангажовани ради решавања одређених сложених питања која се односе на задатке Преговарачког тима.
Канцеларија за европске интеграције пружа стручну и административно-техничку подршку раду Преговарачког тима и обезбеђује материјалне и друге услове за рад.
Министарство спољних послова непосредно информише Преговарачки тим о свим информацијама из Европске уније, држава чланица и држава које имају статус кандидата за чланство у Европској унији .


претходна


Seio Logo
Уз подршку
Friedrich Ebert Stiftung Logo
© 2013 Министарство за европске интеграције Немањина 34, 11000 Београд Тел. +381 (11) 3061-100, 3061-102, 3061-103, факс: +381 (11) 3061-110